INFORMATIKAI ALAPISMERETEK

K É R D É S E K

1.Bevezetés

  1. Mi tette szükségessé a számítógépek használatát?
  2. Milyen tudományágakkal van kapcsolatban a számítástechnika?
  3. Mit jelent a PC rövidítés?
  4. Mondjunk példákat a személyi számítógépek használatára!

2.Az információ

  1. Mit jelent a terminológia kifejezés?
  2. Mi lehet az oka, hogy egyes fogalmakat, mint például az információt egyes tudományterületek más és más értelmezésben használják?
  3. Mondjunk példákat a természetben lejátszódó információs folyamatokra!
  4. Milyen természetű információval foglalkozik a számítógépes feldolgozás?
  5. Gondolkodik-e egy számítógép?
  6. Intelligenseknek mondhatók-e az 'okos' eszközeink?
  7. Melyik tudományterület foglalkozik a gépeknek az emberi gondolkodást reprodukáló tevékenységének kifejlesztésével?

2.1.Az információ fogalma

  1. Hogyan definiáljuk az információ fogalmát?
  2. Melyik az a két jellemző, amelynek egyidejűleg teljesülnie kell, hogy egy hír egyben információ is legyen?
  3. Mondjunk példákat az információra!
  4. Mikor nevet valaki legjobban egy viccen?
  5. Ha kezünkbe kerül egy egyetemi matematika könyv, és abban egy definíciót olvasunk, amelyben olyan szavak vannak, amelyeket nem ismerünk, akkor információt kapunk-e arról a dologról, amelyet az adott mondat meghatároz?

2.2.Az információ további jellemzői

  1. Mit jelent az, hogy valami alapfogalom?
  2. Milyen módon tudunk létrehozni információt?
  3. Soroljunk fel információ-jellemzőket!
  4. Mondjunk példákat az információ továbbítására! Milyen energiafajtákat igényelnek az egyes továbbítási módok?
  5. Mit jelent az, hogy az információ 'szubjektív' fogalom?

2.3.Az információmennyiség mérése

  1. Mi az információ mértékegysége?
  2. Mekkora egy alapegységnyi információ?
  3. Mondjunk olyan kijelentéseket, amelyeknek 0 bit az információtartalma!
  4. Egy iskolában ugyanannyi fiú tanuló van, mint lány. Ha egy tetszőlegesen kiválasztott tanulóról azt mondjuk, hogy ő fiú, akkor hány bitnyi információhoz jutottunk? Hány bitnyi információhoz jutnánk akkor, ha a kiválasztott személyről azt tudjuk meg, hogy lány?
  5. Egy nagy iskolába 2048 diák jár, és nincs két egyforma nevű közöttük. Legkevesebb hány bitnyi információra van szükségünk, hogy kiválaszthassunk az iskolai névsorból egy adott személyt?
  6. Hogyan hangzik a logaritmus definíciója?
  7. 10 darab különböző színű golyó van egy dobozban, amelyből valaki véletlenszerűen kihúz egyet. A 2.3. fejezet 1. sz. táblázata segítségével mondjuk meg, hány kérdést kell feltennünk ahhoz, hogy biztosan kitaláljuk, melyik golyó a kiválasztott?
  8. Hogyan tudnánk meghatározni, hogy hány bitnyi információt tartalmaz az a kijelentés, hogy valaki az előző feladatban szereplő dobozból a tíz golyó közül a kéket húzta? Pontos számítás előtt az 1. sz. táblázat alapján készítsünk becslést az eredményre!

ETA V 2.0 © HuPi 2019.