INFORMATIKAI ALAPISMERETEK
K É R D É S E K
1.Bevezetés
- Mi tette szükségessé a számítógépek használatát?
- Milyen tudományágakkal van kapcsolatban a számítástechnika?
- Mit jelent a PC rövidítés?
- Mondjunk példákat a személyi számítógépek használatára!
2.Az információ
- Mit jelent a terminológia kifejezés?
- Mi lehet az oka, hogy egyes fogalmakat, mint például az információt egyes tudományterületek más és más értelmezésben használják?
- Mondjunk példákat a természetben lejátszódó információs folyamatokra!
- Milyen természetű információval foglalkozik a számítógépes feldolgozás?
- Gondolkodik-e egy számítógép?
- Intelligenseknek mondhatók-e az 'okos' eszközeink?
- Melyik tudományterület foglalkozik a gépeknek az emberi gondolkodást reprodukáló tevékenységének kifejlesztésével?
2.1.Az információ fogalma
- Hogyan definiáljuk az információ fogalmát?
- Melyik az a két jellemző, amelynek egyidejűleg teljesülnie kell, hogy egy hír egyben információ is legyen?
- Mondjunk példákat az információra!
- Mikor nevet valaki legjobban egy viccen?
- Ha kezünkbe kerül egy egyetemi matematika könyv, és abban egy definíciót olvasunk, amelyben olyan szavak vannak, amelyeket nem ismerünk, akkor információt kapunk-e arról a dologról, amelyet az adott mondat meghatároz?
2.2.Az információ további jellemzői
- Mit jelent az, hogy valami alapfogalom?
- Milyen módon tudunk létrehozni információt?
- Soroljunk fel információ-jellemzőket!
- Mondjunk példákat az információ továbbítására! Milyen energiafajtákat igényelnek az egyes továbbítási módok?
- Mit jelent az, hogy az információ 'szubjektív' fogalom?
2.3.Az információmennyiség mérése
- Mi az információ mértékegysége?
- Mekkora egy alapegységnyi információ?
- Mondjunk olyan kijelentéseket, amelyeknek 0 bit az információtartalma!
- Egy iskolában ugyanannyi fiú tanuló van, mint lány. Ha egy tetszőlegesen kiválasztott tanulóról azt mondjuk, hogy ő fiú, akkor hány bitnyi információhoz jutottunk? Hány bitnyi információhoz jutnánk akkor, ha a kiválasztott személyről azt tudjuk meg, hogy lány?
- Egy nagy iskolába 2048 diák jár, és nincs két egyforma nevű közöttük. Legkevesebb hány bitnyi információra van szükségünk, hogy kiválaszthassunk az iskolai névsorból egy adott személyt?
- Hogyan hangzik a logaritmus definíciója?
- 10 darab különböző színű golyó van egy dobozban, amelyből valaki véletlenszerűen kihúz egyet. A 2.3. fejezet 1. sz. táblázata segítségével mondjuk meg, hány kérdést kell feltennünk ahhoz, hogy biztosan kitaláljuk, melyik golyó a kiválasztott?
- Hogyan tudnánk meghatározni, hogy hány bitnyi információt tartalmaz az a kijelentés, hogy valaki az előző feladatban szereplő dobozból a tíz golyó közül a kéket húzta? Pontos számítás előtt az 1. sz. táblázat alapján készítsünk becslést az eredményre!